

en human factors
Veel beweegbare bruggen, sluizen en stuwen in Nederland bereiken hun technische levensduur en zijn toe aan renovatie of vervanging. In vrijwel alle regio’s staan deze infrastructuurobjecten op pensioengerechtigde leeftijd en krijgen ze de komende jaren een grondige make-over. Sommige objecten worden volledig vervangen, andere zorgvuldig gerenoveerd. Tegelijkertijd blijkt uit recente ernstige ongevallen met beweegbare bruggen dat extra aandacht voor veiligheid absoluut noodzakelijk is.
Twee redenen om bedienbare objecten kritisch te beoordelen:
Zowel de civiele constructie als de automatisering en bediening vereisen een diepgaande analyse.
Maar hoe breng je de risico’s en tekortkomingen op het gebied van machineveiligheid en human factors in beeld? En hoe zorg je ervoor dat het object na renovatie of vervanging voldoet aan alle relevante wet- en regelgeving, de Machinerichtlijn, human factors-richtlijnen en actuele inzichten?
ErgoNautica ondersteunt hierbij.
Wij starten met een globale scan van uw beweegbare objecten, op basis van wet- en regelgeving, normen (zoals NEN 6787-1:2020 Ontw. nl Veiligheid van beweegbare bruggen), machinerichtlijnen en methodieken als de Human Factors Toetsmethodiek Beweegbare Objecten 2.0 (Platform WOW). Deze scan combineren we met onze ruime praktijkervaring.
Op basis hiervan voeren we een verdiepende analyse uit, waarin we de zwakke plekken helder en onderbouwd in kaart brengen.
Human factors bedienaar
Human factors (vaar)wegverkeer


‘ErgoNautica geeft dankzij haar kennis en ervaring effectief advies over de samenwerking tussen mens en machine. Ze stelt de gebruiker en functionaliteit voorop, en laat de techniek daarop aansluiten.’
Anne de Jager, programmamanager afstandsbediening
Het resultaat is een helder, gestructureerd en handzaam rapport waarin alle sterktes, zwaktes en aanbevelingen zijn opgenomen op het gebied van machineveiligheid en human factors.
Neem contact
met ons op!