Ontwikkeling verkeersmanagementcentrale, Noord-Holland

Ontwikkeling verkeersmanagementcentrale

Ontwikkeling verkeersmanagementcentrale, Noord-Holland

Managen van verkeersstromen: meer dan alleen bruggen bedienen
Sinds 2019 worden bruggen en sluizen in Noord-Holland op afstand bediend vanuit weg- en waterhuis De Langebalk in Heerhugowaard. Maar de rol van de operator gaat veel verder dan het openen en sluiten van objecten. In een drukbevolkte en verkeersintensieve provincie betekent dit voortdurend schakelen tussen de belangen van weggebruikers en de scheepvaart. Een verkeersmanagementcentrale in de volle betekenis van het woord.

Een centrale met visie.
Al in de eerste ideeënfase werd gewerkt aan een heldere visie: een bediencentrale waarin mens, techniek en organisatie elkaar versterken. Doel is een soepele en veilige afwikkeling van zowel wegverkeer als scheepvaart, ondersteund door een doordachte inrichting van werkprocessen, werkplekken en informatiesystemen.

Visie op bezetting, inrichting en opleiding

Samen met het projectteam en de eindgebruikers is een integrale visie ontwikkeld voor de nieuwe centrale. In dit traject zijn de eerste contouren van de afstandsbediening uitgewerkt en zijn cruciale vragen beantwoord die de basis vormen voor een toekomstbestendige inrichting.

Een greep uit de belangrijkste thema’s:
– Hoeveel operators zijn er nodig voor het volledige areaal?
– Welke functionaliteiten moet het gebouw bieden?
– Hoe transformeer je van objectbediening naar verkeersmanagement?
– Hoe organiseer je samenwerking en taakverdeling?
– Hoe richt je het camerabeeld in zodat de bedienaar direct begrijpt wat hij ziet?
– Welke informatie- en bedienmiddelen zijn nodig voor een veilig en efficiënt proces?
– Hoeveel werkplekken zijn er nodig, en wat betekent dit voor de ruimtelijke indeling?

Deze visie vormt het fundament voor ontwerpkeuzes op het gebied van organisatie, techniek én de menselijke maat.

Van visie naar realisatie

Op basis van de gedeelde visie zijn in nauwe afstemming met de eindgebruikers alle relevante onderdelen uitgewerkt tot een functioneel ontwerp. Denk hierbij aan het benodigde vloeroppervlak, de indeling van de ruimte, het werkplekontwerp, de werkprocessen, de presentatie van camerabeelden, de informatiemiddelen en de inrichting van de werkplekken.

Met dit functioneel ontwerp als uitgangspunt ontwierp architect Gertrud Topper het gebouw letterlijk van binnenuit. De inrichting is afgestemd op het werkproces — niet andersom. Zo zijn werkomgeving en gebouw volledig op elkaar afgestemd en in de praktijk gerealiseerd.

Door Jorrits jarenlange ervaring in dit werkveld zijn de oplossingen vaak zowel inventief als pragmatisch. Hierdoor is het met hem snel schakelen en prettig samenwerken’
Thijs de Vries, Unitmanager Brug-/Sluis bediening Provincie Noord-Holland

Er is een definitieve centrale gerealiseerd waar de operators veilig, vlot en comfortabel een hoogwaardige service leveren aan de verschillende verkeersstromen in de provincie.

Resultaat

Er is een definitieve centrale gerealiseerd waar de operators  veilig, vlot en comfortabel een hoogwaardige service leveren aan de verschillende verkeersstromen in de provincie. Na de realisatie heeft Jorrit met een aantal collega’s de nieuwe bedienaars opgeleid in de werkprocessen, het gebruik van de systemen en het waarnemen op de camerabeelden.


Verantwoordelijkheid

Tijdens de aanbesteding en realisatie van dit project was Jorrit verantwoordelijk voor de visie, uitwerking, begeleiding, borging en toetsing van de gerealiseerde ontwerpen. Dit deed hij onder de vlag van vhp human performance.


Gloednieuwe bedieningscentrale moet brugwachtershuisje overbodig maken – NH Nieuws


Ik kom graag in contact

Klik op de knop hieronder om contact met ons op te nemen.