Functioneel ontwerp bedieninterfaces

Functioneel ontwerp bedieninterfaces

Functioneel ontwerp bedieninterfaces

Waarom ziet elke bedieninterface er anders uit?
In de wereld van verkeersbegeleiding, brug- en sluisbediening en nautische navigatie zien we een bonte verzameling aan interfaces. Van steriel en minimalistisch tot kleurrijk en overladen met informatie. Ondanks de vele beschikbare richtlijnen, kaders en normen, lijkt iedereen telkens opnieuw het wiel uit te vinden. Vaak gebeurt dit nog te veel vanuit een technisch perspectief — met de gebruiker als sluitpost.

Maar hoe ontwerp je een interface die wél werkt voor de bedienaar?
Hoe zorg je ervoor dat operators in elke situatie precies die informatie zien die relevant is — helder, opvallend en logisch gestructureerd? Hoe voorkom je verwarring en vergroot je het handelingsperspectief, juist bij afwijkingen of verstoringen?

Het antwoord ligt in human centered design.
Bij ErgoNautica ontwerpen we bedieninterfaces die aansluiten bij het mentale model van de gebruiker. Interfaces die intuïtief zijn, situationeel ondersteunend en ontworpen voor snelle en veilige besluitvorming — onder alle omstandigheden.

ErgoNautica leidt u in samenwerking met de eindgebruikers door het ontwerpproces. Het volgende staat u hierbij te wachten:

  • Taakanalyse. Hierbij worden alle taken geïnventariseerd die met de interface worden uitgevoerd en welk proces daarbij wordt doorlopen. Niet alleen de ‘happy flow’, maar ook afwijkende situaties of calamiteiten worden hierbij onder de loep genomen.
  • Informatie- en bedienmatrix. De informatie- en bedienbehoeften worden per taak geïnventariseerd.
  • Bedienfilosofie. Aan de hand van use cases wordt beschreven hoe de interface moet gaan werken.
  • Schetsontwerp. De bedienfilosofie wordt uitgewerkt in een aantal beeldplaatjes die op hoofdlijnen laten zien hoe de interface moet gaan werken.
  • Voorlopig ontwerp. Na een aantal gebruikerssessies wordt het schetsontwerp uitgewerkt in een voorlopig ontwerp, rekening houdend met bestaande kaders, richtlijnen en normen. Meestal gebeurt dit in de vorm van een clickable prototype. Aan de hand van enkele scenario’s krijgt de gebruiker zo een goede indruk van de werking van de interface.
  • Definitief ontwerp. Het clickable prototype wordt verder geperfectioneerd aan de hand van de meest voorkomende of meest kritieke scenario’s. Dit is tevens het eindresultaat, waarmee de softwareontwikkelaar de interface kan gaan bouwen. Desgewenst schrijven we er een begeleidend rapport bij, maar in onze ervaring brengt het prototype beter over hoe de interface gerealiseerd moet worden dan een tekstuele beschrijving en specificatie.

‘Jorrit geeft dankzij zijn kennis en ervaring effectief advies over de samenwerking tussen mens en machine. Hij stelt de gebruiker en functionaliteit voorop, en laat de techniek daarop aansluiten.’

Anne de Jager, programmamanager afstandsbediening

Specifieke projecten

Interfaces voor brug- en sluisbediening, marifonie en verkeersbegeleiding voor onder ander Provincie Zuid-Holland, Provincie Fryslân en Rijkswaterstaat.


Ik kom graag in contact

Klik op de knop hieronder om contact met ons op te nemen.