
Waarom ziet elke bedieninterface er anders uit?
In de wereld van verkeersbegeleiding, brug- en sluisbediening en nautische navigatie zien we een bonte verzameling aan interfaces. Van steriel en minimalistisch tot kleurrijk en overladen met informatie. Ondanks de vele beschikbare richtlijnen, kaders en normen, lijkt iedereen telkens opnieuw het wiel uit te vinden. Vaak gebeurt dit nog te veel vanuit een technisch perspectief — met de gebruiker als sluitpost.
Maar hoe ontwerp je een interface die wél werkt voor de bedienaar?
Hoe zorg je ervoor dat operators in elke situatie precies die informatie zien die relevant is — helder, opvallend en logisch gestructureerd? Hoe voorkom je verwarring en vergroot je het handelingsperspectief, juist bij afwijkingen of verstoringen?
Het antwoord ligt in human centered design.
Bij ErgoNautica ontwerpen we bedieninterfaces die aansluiten bij het mentale model van de gebruiker. Interfaces die intuïtief zijn, situationeel ondersteunend en ontworpen voor snelle en veilige besluitvorming — onder alle omstandigheden.
ErgoNautica leidt u in samenwerking met de eindgebruikers door het ontwerpproces. Het volgende staat u hierbij te wachten:
‘Jorrit geeft dankzij zijn kennis en ervaring effectief advies over de samenwerking tussen mens en machine. Hij stelt de gebruiker en functionaliteit voorop, en laat de techniek daarop aansluiten.’
Anne de Jager, programmamanager afstandsbediening
Specifieke projecten
Interfaces voor brug- en sluisbediening, marifonie en verkeersbegeleiding voor onder ander Provincie Zuid-Holland, Provincie Fryslân en Rijkswaterstaat.