
Evidence-based cameraplan voor
brugbediening, Zuid-Holland
Wat is de veiligste manier om een brug in beeld te brengen?
In heel Nederland worden bruggen en sluizen op afstand bediend vanuit speciaal ingerichte bediencentrales. Meerdere bedienaars werken hier gelijktijdig samen om de doorstroming van weg- en vaarverkeer veilig en efficiënt te laten verlopen. Daarbij zijn zij volledig afhankelijk van camerabeelden om het bedienproces veilig te kunnen uitvoeren.
Toch is in de praktijk vaak onduidelijk wat de meest veilige en effectieve manier is om een brug in beeld te brengen.
Die vraag stond centraal in een onderzoek van de Provincie Zuid-Holland:
Wat is het beste cameraplan om bedienaars optimaal zicht en overzicht te geven tijdens elke fase van de bediening? ErgoNautica onderzocht dit op een evidence-based manier, met als doel om de veiligheid én het bediengemak aantoonbaar te verbeteren.
Onderzoek met eye-tracking
Wat ziet de bedienaar écht?
Samen met eindgebruikers zijn drie verschillende cameraplannen ontwikkeld en toegepast op dezelfde brug. Met behulp van zo’n dertig ervaren brugbedienaars — afkomstig van verschillende vaarwegbeheerders — zijn per cameraplan live-bedieningen uitgevoerd. Daarbij is gebruikgemaakt van eye-tracking, waarmee nauwkeurig zichtbaar wordt wat de bedienaar daadwerkelijk heeft waargenomen.
Om realistische situaties na te bootsen, speelden speciaal getrainde acteurs op de brug uiteenlopende scenario’s. Daarbij traden vaak meerdere afwijkende situaties tegelijk op — bijvoorbeeld een fietser die onder de dalende afsluitbomen doorglipt, of een smartphonegebruiker die dromerig tegen de leuning leunt.
Elke gemiste acteur of gebeurtenis leidde tot een lagere score. Vervolgens is statistisch geanalyseerd met welk cameraplan de bedienaars het beste in staat waren om deze risicovolle situaties op tijd waar te nemen.
In veel gevallen is het onduidelijk wat de meest veilige manier is om een brug in beeld te brengen.
Uit de praktijktesten kwam één van de cameraplannen als beste uit de bus. Bij het vervangen van de camera’s is dit cameraplan
op alle provinciale bruggen ingevoerd.
Verantwoordelijkheid
Tijdens dit onderzoek was Jorrit de onderzoeksleider en deed hij samen met een collega de uitvoering. Hij voerde dit onderzoek uit
onder de vlag van vhp human performance.
Klik op de knop hieronder om contact met ons op te nemen.